Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

11.11.06

Leeds – první dojmy

Ve čtvrtek odpoledne jsem se rozhodl okusit kouzlo velkoměsta a zamířil jsem do centra Leeds. Autobusovou zastávku mám asi 200 metrů od domu a linka č. 1 Adel – centrum jezdí každých 10 minut v podstatě celý den. Zaplatil jsem 2 a čtvrt libry za zpáteční lístek a už jsem se vezl. Bohužel můj vůz nebyl doubledecker, takže jsem na okolí pohlížel poněkud přízemně. Ale i tak to stálo zato. Po chvíli jsme vyjeli z klasické vilkové zástavby a začlo to vypadat jako město – zprvu nižší domy s obchůdky, tu a tam kostelík, krásný velký park a najednou jsem byl tam. Cesta do centra trvala zhruba 20 minut.

Leeds – univerzitní město
Když jsem z ČR odjížděl a říkal, že jedu do Leeds, nejčastější reakce byla: „Leeds? To je průmyslové město, že?“ Dodnes si nejsem jistý. Když se řekne průmyslové město, představím si Ostravu, takže mám laťku nasazenou asi dost vysoko, neboť ostravské průmyslové zóny asi jen tak něco netrumfne (pokud bereme v úvahu města alespoň podobných rozměrů). Každpádně jsem v Leeds viděl zatím jednu továrnu.

Jistý jsem si ovšem tím, že Leeds je univerzitní město. Přímo v centru dlí dvě univerzity a budovy jejich fakult jsou rozšířeny prakticky po celém centru. Chvíli jsem měl dokonce dojem, že ať se vydám kterýmkoliv směrem, vždy dojdu k nějaké univerzitní budově.
Tím pádem je v Leeds také spousta studentů. A studentek, samozřejmě:-)

Leeds – místo k nakupování
Ještě v ČR, když jsem se připravoval na cestu, jsem na některé webové stránce (tuším VisitBritain) četl, že Leeds je nákupní perla severní Anglie. Nekecali. Za svůj život jsem nenavtívil mnoho větších měst, ale byl jsem v Praze – která je v zahraničí chápána jako kulturní a historická perla Evropy a byl jsem v Dublinu – což je pro změnu hlavní město země, která v posledních 30 letech zaznamena úžasný hospodářský boom. Tak jako tak, v nákupech jsou za Leeds daleko pozadu.

V centru Leeds najdete tolik obchodních center, krytých tržišť (na některých z nich jsem si připadal jako na vyhlášeném trhu na Pakle nebo v Sigilu), obchodních pasáží olbřímích rozměrů (ano, ty vládnou) a vůbec nebývalé množství obchůdků. Nepochybuji, že na světě jsou desítky měst, které nabízejí ještě lepší prostředí pro nákupy. Ale já zatím lepší místo k nákupům než Leeds neviděl.

Mrzí mě, že zatím nemůžu poskytnout fotky, ale jakmile budu mít foťák (tedy jakmile budu mít účet a kartu), vše vyfotím a ukážu.

Lidé v Leeds
Asi nemá příliš cenu zdůrazňovat, že v Leeds na ulicích nepotkáte jen Angličany. Potkáte spoustu Indů, asiatů všeho druhu, černochů a kdo ví, jakých národností ještě. Nad čím má smysl se pozastavit, je styl oblékání. U mužů jsem žádné velké excesy nepozoroval, v podstatě chodí odění steně, jako nás. Naopak ženy, hlavně – ale nejn – náctileté, se mnohdy oblékají dosti podivuhodně (nenacházím vhodnější výraz). Momentálně zdá se letí mrkváče nebo kamaše a k nim kozačky. Ovšem k vidění jsou různé síťky, šátky, vytahaná trička… To se nedá popsat. Mnohdy to nemá nic společného ani s dobrým vkusem, ani s tím, co si představuju pod pojmem sexy. Taky jsem kroutil hlavou nad těmi, které chodily po městě relativně polehku – trička, krátké sukně – zatímco já byl vděčný za svůj svetr a koženou bundu.

Na druhou stranu lze potkat spoustu žen, které ví, jak se hezky obléknout, hlavně coby obsluhu v obchodech. Třeba když jsem si kupoval svou novou Oranžovou simkartu.

Ještě jedné věci jsem si povšiml – a nevím, jestli je to britský trend nebo náhoda – viděl jsem spoustu dívčin – matek, tak do pětadvaceti. Jen jestli to nebyly au-pair ;-) I když některé byly očividně s partnerem. Stojí to za zamyšlení, rozhodně z hlediska míry prosperity národa, budování zázemí, kariéry a podobně.

Štítky: ,

Komentáře: 2:

Blogger Kity řekl...

Ahojky Jiříku, jsem ráda, že se Ti v Anglii líbí... Moc na Tebe myslím a doufám, že aspoň skrz svoje blogy budeme ve spojení... Kam Ti mám psát mailíky? Je mi nějak smutno :o( Měj se krásně a užívej si cizí země!!! Papa

12 listopadu, 2006 10:09  
Anonymous Anonymní řekl...

Ahojky Jiříku, fajn stránka :o)))

12 listopadu, 2006 10:12  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka

Nejnověji ve fotoalbu:

Aneb co mi naposledy uvízlo v hledáčku :-)


Jiříkova mapa Velké Británie

Kousek níže najdete mapu, do které jsou zaznačena všechna místa, která jsem (zatím) v UK navštívil. Pro manipulaci s mapou použijte šipečky a značky "+" a "-" nebo otevřete mapu v plné velikosti kliknutím na odkaz dole.


Ukaž větší mapu!