Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

25.11.06

Royal Armouries – Královské Zbrojnice

V sobotu 18. jsem se pln očekávání vypravil navštívit vyhlášené muzeum v Leeds – Royal Armouries čili Královské Zbrojnice.

Muzeum je v téměř zbrusu nové budově na opačné straně řeky, než je centrum města tedy od mého bydliště v Adel docela daleko. Naštěstí asi půl kilomtru od domu je zastávka autobusu č. 28, který mne zavezl až k muzeu. V okolí samotné budovy muzea je nová moderní zástavba, relativně podobná té, kterou můžete vidět, když vjíždíte do Prahy po D1. Patrně zde dříve bývaly doky a samotná budova muzea je vodou ohraničena téměř ze všech stran. V budoucnu se plánuje do jednoho z přilehlých ramen řeky přivézt jako exponát histrickou plachetnici.

Vstup do Royal Armouries je zdarma, ovšem pokud bych muzeum navštívil jako otec s dětmi, jistě bych zde zanechal nejednu libru – v různých místech muzea je spousta atrakcí, které jsou zpoplatněny – můžete ztřílet z pušek, lehkých kulometů, kuší a podobně. Zbraně jsou reálné, ale střelba na cíl se měří elektronicky. Ve vestibulu muzea nechybělo občerstvení a obchod se suvenýry a knihami. Já jsem si snědl svou svačinku, ale podle počtu návštěvníků občerstvení (na každém patře jedno) a suvenýrů hádám, že výtěžek muzeu rozhodně pomůže.

Expozice byla fascinující a obsáhlá. Tak obsáhlá, že všechny dojmy a poznatky lze během jednoho dne jen těžko vstřebat a ještě obtížněji reprodukovat textem. 2 patra věnována loveckým zbraním od dýk, tesáků, oštěpů přes lovecké pušky všech možných období z Indie, Afriky, Evropy a po moderní lovecké zbraně, kuše a sportovní zbraně. Rozhodně mne zaujalo sousoší vycpaného tygra, útočícího na vycpaného slona, z jehož hřbetu na tygra střílí (patrně ne vycpaný) anglický gentleman, doprovázený indickým průvodcem. Za zminku také stojí expozice harpun k lovu velryb. Ty historické byly jistě hezké. Ovšem moderní harpuna, jaká se používá dnes, byla maximálně odpudivá zbraň. Tak nechutnou věc jsem asi ještě neviděl.

Další dvě patra byla věnována středověkému válečnictví a turnajům (spousty mečů a brnění, na lidi i na koně), orientálním zbraním (jen na okraj: katary, turecké šavle, šamšíry, indické meče a dýky, japonské meče všech možných délek, samurajské zbroje z různých období, úžasné alžírské vykládané pušky, čínské zbroje, indický válečný slon v plné zbroji, mongolská těžká jízda, arabští beduíni a jako z jiné planety vyhlížející perské zbroje), cizokrajným zbraním ze všech možných koutů světa a střelným zbraním (zbraně a uniformy z napoleonských válek, z války za americkou nezávislost, zbraně z obou světových válek a moderní zbraně od pistolí po kulomety – konečně jsem si z blízka prohlédl Minigun i gatling, který se montoval do Hindů).

Součástí byla i expozice věnována krilinalitě v Leeds (mimo jiné zbraně zabavené na ulici – fakt jsem zíral) a sebeobraně (včetně pušek k nerozeznání od deštníků nebo rvolverů velikosti kapesních hodinek).

Když jsem muzeum opouštěl, byl jsem spokojen a nadšen. Rozhodně stojí za návštěvu, i pokud se, jako já, o zbraně příliš nezajímáte.

Štítky: ,

Komentáře: 2:

Anonymous Anonymní řekl...

Hmm, tak bus "28" ÚAN--->Václavovice. To muzeum ti rozhodně závidím. Tady něco takového těžko najdeš. A zadarmo můžeš jít tak leda v uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze na záchod :)

30 listopadu, 2006 13:25  
Blogger Kity řekl...

Ahojky Jiříku, fajn počteníčko... a co nějaké fotečky? Byly by více ilustrativní :o))) A chystáš se přijet na Vánoce do ČR??? Kdyžtak se ozvi!!! Budu v Ově od 22. do 27.12. :o))) Papa

01 prosince, 2006 15:10  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka

Nejnověji ve fotoalbu:

Aneb co mi naposledy uvízlo v hledáčku :-)


Jiříkova mapa Velké Británie

Kousek níže najdete mapu, do které jsou zaznačena všechna místa, která jsem (zatím) v UK navštívil. Pro manipulaci s mapou použijte šipečky a značky "+" a "-" nebo otevřete mapu v plné velikosti kliknutím na odkaz dole.


Ukaž větší mapu!