Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

28.4.07

York

Za dva týdny po mém výletu do Skiptonu jsem se rozhodl si z koláče anglických pamětihodností ukousnout krapet větší kousek a vydal jsem se do Yorku.

Jistě dobře víte, že prakticky po celý středověk byl York druhým nejvýznamnějším anglickým městem. Založil jej římský císař Konstantin a nechal na místě dnešního Minsteru vystavět pevnost. Později na přilehlém kopci vyrostl hrad (na popud Viléma Dobyvatele, jak jinak) a kolem něj pak středověké městečko… A tak dále, nebudu vás nudit historickými fakty, která už stejně nejspíš dávno znáte:o)

Cesta vlakem proběhla opět víceméně bez obtíží (vlak, na který jsem čekal, nejel, ale jel jiný, takže se vlastně nic nestalo) a hlavně nečekaně rychle. Za necelou půlhodinku jsem vystupoval na nádraží v Yorku. Z nádražní budovy jsem, veden svým orientačním smyslem, neomylně vyrazil a po pár metrech se ještě pro jistotu přeptal kolemjdoucího, jestli jdu správně do centra. Pravil, že mířím zcela opačným směrem a poskytl mi pár dobrých rad, kudy kam.

Vydal jsem se podél městských hradeb, které vedou kolem celého historického centra a po pár desítkách metrů se mi otevřel nádherný výhled na město a hlavně na Minster – gotickou katedrálu anglikánské církve (sídelní kostel yorského arcibiskupa), největší katedrálu v severní Evropě. Minster byl úžasný zevnitř, ale hlavně zvenčí. Siluetu jeho věží uvidíte v Yorku téměř z každého místa v centru. Krypta navázala na skiptonskou tradici a zklamala mne – čekal jsem prastaré podzemí chrámu, ovšem místo něj jsem našel podivně vyvedenou a nepříliš zajímavou expozici stříbrných pohárů a rekonstrukci římské pevnosti.

York sice nemá tak hustou a rozsáhlou síť středověkých uliček, jako je k vidění na pražském Starém Městě, ale i tak stojí za vidění. Obzvlášť tedy známá ulička Shambles s házděnými domky má nezaměnitelnou atmosféru a je turistickou atrakcí číslo dvě.

Z hradu, který založil Vilém Dobyvatel, zbyla už jen věž – Clifford`s Toner. Uvnitř nebylo zcela nic zajímavého, snad jen model rekonstrukce hradu. Každopádně vylézt na vrchol věže se vyplatilo, protože je z ní nezaměnitelný výhled na celé město.

Centrum Yorku není velké a většinu pamětihodností pohodlně zvládnete za den. Já se z výletu vracel nadšemý, v Yorku na vás z každé uličky dýchne téměř středověká atmosféra, hodně jsem viděl, a stejně jsem nestihl všechno. Zkrátka a dobře – výlet do Yorku byl skvělý! Rozhodně jsem tedy nebyl v Yorku naposledy a už se těším na další návštěvu. Mimo jiné plánuju navštívit muzeum Vikingů a možná železniční muzeum s nejrychlejší parní lokomotivou na světě.

Fotky z Yorku naleznete ve fotogalerii.

Štítky: , ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka

Nejnověji ve fotoalbu:

Aneb co mi naposledy uvízlo v hledáčku :-)


Jiříkova mapa Velké Británie

Kousek níže najdete mapu, do které jsou zaznačena všechna místa, která jsem (zatím) v UK navštívil. Pro manipulaci s mapou použijte šipečky a značky "+" a "-" nebo otevřete mapu v plné velikosti kliknutím na odkaz dole.


Ukaž větší mapu!