Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

4.2.07

Granary Wharf

Přeložit do Češtiny Granary Wharf je trošku oříšek. „Granary“ znamená sýpka (obilí) nebo obilnice, „wharf“ je přístavní hráz. Každopádně název dává tušit, že toto místo kdysi patrně sloužilo k nakládání obilí na lodě. Nejspíše:o)



V neděli 27. ledna jsem si udělal výlet do opačné části Leeds, než ve které bydlím, prošel jsem centrem, pod vlakovou tratí (kolem hotelu Hilton, kde se konalo mé první interview v Angličtině). V těch místech, za řekou, panuje stavební boom. Staví se, přestavuje. Kdysi tady patrně byla oblast lehkého průmyslu – našel jsem Slévárenskou ulici (dnes je v ní jen hospoda Foundry čili Slévárna), Řeznickou, Obilnou a další uličky podobných jmen. Zástavba v této části města je typická pro zdejší lehkoprůmyslové budovy staršího data – červené cihly, neomítnuté zdi, ze kterých čouhají trubky (dýmilo se z nich přesně jako ve filmu), oblouková okna…



Prošel jsem se kolem řeky a byl jsem překvapen, když jsem objevil několik hausbótů. Na nábřeží tam zbyl starý nakládací jeřáb, ale budovy, které dříve patrně sloužily průmyslu, dnes zaplňují restaurace a kanceláře.



Z Granary Wharf jsem pokračoval podél řeky směrem na západ. Bylo slunečno, teplo a já měl chvílemi chuť se natáhnout do trávy a koukat na řeku, poslouchat vlaky… Pořád kolem ale chodili lidé, rodinky s kočárky, děcka vřískala:o) Tak příště. Obcházel jsem po břehu jihozápadní hranici centra, kde rostou jako z vody nové apartmánové domy (vypadají moc panelákovitě, na můj vkus) a taky v těch místech staví budovu, která má být nejvyšším evropským obytným domem.



Šel jsem a šel, až jsem došel k naprosto kouzelnému místu. Našel jsem totiž most, který nikam nevede. Oblouky toho kamenného velikánu se směrem od města táhly kam až jsem dohlédl (do pole) – ovšem na opačné straně most překlenul řeku a po padesáti metrech skončil. Nahoře místo vozovky zarostlý trávou a keři. Podivný monument. Později jsem se pokoušel zjistit, jestli ten most nebyl dostaven nebo byla jeho část zbourána… Prozatím jsem se tomu nedostal na kloub. Hádám, že by mohlo jít o Leeds Bridge (Leedský Most), na jehož stavbu byly použity kameny rozebrané z cisterciánského kláštera Kirkstall Abbey (o něm napíšu příště), ale nemám to ověřeno. Ten most mi připadl dost strašidelný, krom toho – mosty jsou od toho, aby spojovaly, ne aby končily v poli. Dnes jsem v knihkupectví Waterstones obejevil knížku Strašidelné Leeds (nebo tak nějak). Byly tam zachyceny místní strašidelné historky, ale o mostu tam nebyla zmínka.



Takže až se budete toulat po Leeds a budete chtít zkusit něco jiného, než bary a obchody přeplněné centrum, procházka kolem řeky může být dobrá alternativa.

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka

Nejnověji ve fotoalbu:

Aneb co mi naposledy uvízlo v hledáčku :-)


Jiříkova mapa Velké Británie

Kousek níže najdete mapu, do které jsou zaznačena všechna místa, která jsem (zatím) v UK navštívil. Pro manipulaci s mapou použijte šipečky a značky "+" a "-" nebo otevřete mapu v plné velikosti kliknutím na odkaz dole.


Ukaž větší mapu!