Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

Jirka Jeřábek: Deník mladého muže

Designér on the road aneb převážně o mých poznatcích z Leeds / Yorkshiru / Anglie / UK.

7.2.07

Kirkstall Abbey

První únorový víkend bylo v Leeds tak úžasné počasí, že jsem nemeškal a vyrazil v neděli na výlet. Ráno sice mrzlo a pole, na které vidím z okna, bylo celé bílé, ale kolem desáté dopoledne už mohlo být mezi 10 – 15 nad nulou. Už dlouho jsem se chtěl podívat do Kirkstall, projít přes Headingley a prohlédnout si klášter Kirkstall Abbey – jen počasí zatím moc nepřálo. Takže když se konečně udělalo alespoň trochu výletně, hned jsem vyrazil.



Procházka přes Headingley byla příjemná – v těch místech je kouzelná zástavba nevelkých cihlových rodinných domků a řadovek, zelené zahrady, domy obrostlé břečťanem a stará sídla, ve kterých by se člověk mohl ztratit.



Asi po dvou kilometrech se ulice začaly svažovat k řece, doprava opět zhoustla – dorazil jsem do Kirkstall. Ke klášteru to už bylo jen pár set metrů.



Rozvaliny stojí na břehu řeky, v udržovaném parku, na zelené louce. První věc, která mne v parku překvapila, byly kvetoucí kytky. Vypadaly, že zrovna vykoukly ze země z dlouhého zimního spánku a já jsem neodolal a několik jich vyfotil (viz. můj minulý článek). Úplně mnou prostoupil silný jarní pocit a nálada:o)



Klášter postavili mnichové Cisterciáni ve 12. století. Ruiny jsou docela rozlehlé a snad by se stavby dochovaly dodnes v lepším stavu, kdyby (tuším) v 16. století anglický král Henry nenechal všechny kláštery rozpustit. Stavba dlouho chátrala, byly rozebrány střechy, odvezeny zvony. Věž kostela byla pobořena za bouře, kámen ze zdí byl použit na stavbu Leeds Bridge a než byla přes Kirkstall zavedena nová cesta, vedla ta stará přímo skrz kostel. Přes hlavní loď projížděly povozy, obchodníci. V jediné budově se zachovanou střechou byla v 19. století vybudována stylová kavárna.



Ovšem místo kavárny je dnes v budově bývalých latrín návštěvnické centrum, kolem celého kláštera jsou rozmístěny naučné cedule s obrázky rekonstrukcí. Kostel, i když bez střechy, vypadá stále monumentálně a v některých stavbách lze velice dobře spatřit jejich původní podobu.



Měl jsem z prohlídky kláštera velkou radost, úplně mne to povzneslo na duši. Něco podobného jsem už dlouho potřeboval. Sedl jsem si na lavičku, pojídal sendviče, které jsem si připravil na cestu a vyhříval se na sluníčku.



Kirkstall Abbey stojí rozhodně zato vidět. Je to jeden z nejzachovalejších cisterciánských klášterů v UK, procházka parkem je velice příjemná. Ideální destinace na půldenní výlet:o)

Další fotky naleznete ve fotogalerii.

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka

Nejnověji ve fotoalbu:

Aneb co mi naposledy uvízlo v hledáčku :-)


Jiříkova mapa Velké Británie

Kousek níže najdete mapu, do které jsou zaznačena všechna místa, která jsem (zatím) v UK navštívil. Pro manipulaci s mapou použijte šipečky a značky "+" a "-" nebo otevřete mapu v plné velikosti kliknutím na odkaz dole.


Ukaž větší mapu!